Vroeger speelden kinderen veel meer buiten dan nu. Hierdoor leerden ze, buiten de biologielessen op school, meer over de natuur, gewoon door er te zijn. En natuurlijk gaan de kinderen van nu ook nog naar het bos, de speeltuin en de dierentuin en leren ze hier over de flora en fauna. Maar wil je ze nu meer bijbrengen voor natuur, de planten en dieren, dan kun je de volgende dingen doen.

Begin al jong

Kinderen leren al dingen vanaf het moment dat ze heel jong zijn. Denk maar eens aan de dierengeluiden die kinderen op jonge leeftijd al nadoen. Het is dan ook aan te raden om dit te stimuleren. Dat kan op heel veel verschillende manieren en natuurlijk spelenderwijs.

Decoreer de kinder- of speelkamer

Wanneer je dingen vaak genoeg ziet, blijven ze (onbewust) hangen. Dat geldt ook voor kinderen. Wanneer je ze dus meer bij wil brengen over de flora en fauna is het een goed idee om de kinder- of speelkamer te voorzien van leuke accessoires en aankleding met een natuurlijke twist. Denk aan knuffels, en dan niet de cartoonversies maar de exemplaren die op echte dieren lijken. Of een kek junglebehangetje bijvoorbeeld. Of zoek fantastische muurstickers uit om gemakkelijk de kamer te decoreren met een natuurlijk thema.

Bedenk verhalen

Je kunt natuurlijk voorlezen uit boekjes, en er zijn ook echt heel veel leuke kinderboeken te vinden met als thema natuur, dieren of iets wat daarop lijkt. Maar hoe leuk is het om zelf, met je kind, verhalen te bedenken over de avonturen die dieren beleven bijvoorbeeld? Inspiratie kun je overal vinden, met mooie muurstickers dieren heb je de hoofdpersonen van je verhaal al zo aan de muur hangen!

Naast dat je hiermee op een speelse en leuke manier je kind meer leert over de natuur en flora en fauna, is het voor een kind ook goed om creatief bezig te zijn. Dus betrek je kind bij het verhaal, of maak van de personages tekeningen of knutselwerken zodat ze echt tot leven komen. Op die manier leert je kind op verschillende manieren waardoor het beter blijft hangen.

Televisie

Er wordt veel gezegd en geschreven over de ‘schermtijd’ van kinderen. Die zou, vooral nu, te hoog zijn. Maar op die schermen gebeuren ook veel dingen die educatief kunnen zijn, dus het is echt niet alleen maar slecht. Waar je als ouder wel iets mee kunt doen, is kijken waar je kind de schermtijd aan besteedt, en vooral ook kijken of je dit om kunt zetten in meer leermomentjes.

We hebben tegenwoordig zoveel televisiezenders, dat ze echt niet alleen maar kinderprogramma’s hoeven te kijken, of tekenfilms. En dat geldt ook voor de streamingdiensten. Er zijn heel veel goede natuurprogramma’s die ook geschikt zijn voor kinderen, vooral als ze al iets ouder zijn. Dat veel daarvan in het Engels zijn, hoeft geen bezwaar te zijn: ze leren ook al veel van enkel de beelden. En bijkomend voordeel is dat ze zo ook nog eens wat Engels leren zonder dat het op leren lijkt. Twee vliegen in één klap dus: leren over flora en fauna én over de Engelse taal!