Uit een onderzoek dat Marktplaats onder duizend mensen heeft gehouden, blijkt dat 70% van mening is dat het merk auto dat iemand bezit weldegelijk effect heeft op zijn of haar imago. Uit het onderzoek kan je stellen dat een auto weldegelijk een statussymbool is.
Natuurlijk heeft elk verschillend automerk een imago en geeft het de bestuurder een ‘bepaalde status’. Soms kunnen de verschillen tussen twee auto’s best groot zijn. Een bestuurder van een eenvoudige Ford valt nu eenmaal minder op dan een bestuurder van een nieuwe Ferrari. Maar wat valt er precies te zeggen over de relatie tussen auto’s en een goede status of het meeste aanzien?
Vaak wordt status geassocieerd met het bezitten van veel geld of dure spullen. Hier valt zeker over te twisten, maar over het algemeen geldt dit ook voor auto’s. Het zijn voornamelijk de mannen die een dure, luxe, sportieve of exotische auto altijd kunnen waarderen. Zo zal een eigenaar van een exclusieve bolide over het algemeen snel de aandacht trekken.
Schijn bedriegt
Met een dure auto laat je indirect zien dat je genoeg verdient om de auto te bezitten en dat je een succesvol leven leidt. Toch is ditt niet altijd het geval. Verschillende dure auto’s kunnen namelijk gewoon geleased worden. Leasen is weliswaar een prijzige optie op lange termijn, maar kan dus wel een stukje status garanderen. Een goed voorbeeld van deze ‘vertekende’ status is de stad Miami, waar iedereen voor één dag een Lamborghini kan huren. Een slimme manier om indruk op iemand te maken.
Tips voor meer aanzien in een auto?
Veel mensen zien een auto dus ook als statussymbool, maar niet iedereen heeft genoeg geld om een uniek model aan te schaffen. Dit komt omdat een auto bezitten, veel andere kosten met zich meebrengt. Je kunt gemakkelijk op deze kosten besparen, door een goedkope autoverzekering af te sluiten of door een zuinige auto met weinig verbruik te kiezen.
Inmiddels is duidelijk dat een auto voor een bepaald aanzien kan zorgen. Door een populaire auto te leasen, zal iemand misschien sneller opvallen, maar dat vertelt niet altijd hoe succesvol iemand werkelijk is.